Speech staatssecretaris Heijnen bij opening station Geldermalsen

24-03-2022

“Met de aanpak van het spoorknooppunt Geldermalsen is er meer ruimte voor de 10-minutentreinen. Ook heeft het station weer de uitstraling gekregen die past bij de monumentale status. Het spoor is weer een stuk aantrekkelijker en robuuster gemaakt voor alle reizigers in Nederland.”

Allereerst geweldig hier zelf te zien en te horen wat er tot stand is gebracht. En dat is veel! Er is de afgelopen jaren keihard gewerkt aan zichtbare, merkbare verbeteringen voor reizigers hier, en in heel Nederland. Jullie mogen echt trots zijn op het resultaat!

Vooral zichtbaar voor alle omwonenden en lokale reizigers, is de make-over die het station heeft gekregen. Jullie weten vast nog hoe het was vóór de verbouwing. Een monumentaal station, maar helaas met één hele lelijke blikvanger: de loopbrug! Een doorn in het oog bij velen hier. 

Mooi dat deze is weggehaald en dat er nu een onderdoorgang is. Samen met de nieuwe overkappingen heeft het station weer de uitstraling gekregen die bij de monumentale status hoort. 

Een mooi visitekaartje dat ook wordt gewaardeerd door de reiziger. In 2020 was het rapportcijfer nog 7,2. In 2021 was het al 7,8. Gestegen bovendien naar plek 14 op de meest gewaardeerde stations van Nederland. 

Er is natuurlijk veel meer gedaan. Dat maakt het project zo bijzonder. Juist hier kunnen we zien hoe we steeds een puzzel moeten leggen om het gehele spoor in Nederland klaar te maken voor de toekomst, met meer capaciteit en minder kans op verstoringen. 

Dat doen we met het oog op de groei die we willen opvangen. We willen de reiziger die na de corona-periode terugkeert opvangen. EN zeker ook de nieuwe treinreizigers. 
We verwachten zo’n 30% groei op het spoor tot 2030. Er ligt dus een flinke opgave op een van de meest intensief gebruikte sporennetwerken. Dat zien we hier, in Geldermalsen.  
Want Geldermalsen is door de centrale ligging een van de belangrijkste spoorknooppunten van Nederland. Uit alle windrichtingen kruisen hier treinen. 
Door de komst van 10-minutentreinen tussen Amsterdam/Utrecht en Den Bosch/Eindhoven is dit sinds 2018 verhoogd naar zes keer per uur. 
Daarnaast rijden er sprinters van en naar Tiel en Gorinchem. 

Al deze treinen maakten in Geldermalsen gebruik van dezelfde sporen. Ze zaten elkaar in de weg, met kans op verstoringen. 

Het was dus niet alleen spoorknooppunt, maar ook een knelpunt!

Daarom is er extra ruimte gecreëerd voor de treinen tussen Geldermalsen en Gorinchem, met een eigen spoor van twee km lang. Er zijn twee perrons bijgekomen voor de stoptreinen, en ongebruikte sporen en wissels zijn weggehaald. 
Er is dus meer capaciteit gecreëerd op het spoor. Belangrijk voor alle reizigers van Nederland. 

Ook dit is niet alles, want ook de lokale veiligheid en bereikbaarheid is verbeterd. In Tricht zijn 2 overwegen vervangen door onderdoorgangen. EN er is een rondweg aangelegd voor het doorgaande verkeer. 

Ik wil niet alleen stilstaan bij de verbeteringen, maar ook bij de beproevingen die de omwonenden hebben doorstaan. 
Het valt niet altijd mee om langs het spoor te wonen. Zeker niet als er twee jaar lang wordt verbouwd, ook ‘s nachts. Ik wil alle omwonenden dan ook danken voor het geduld en ik hoop dat het met de afronding rustiger wordt. 

Tot slot wil ik alle partijen die hebben meegedacht, meebetaald, meegewerkt en meegebouwd, enorm danken voor hun inzet: gemeente, vervoerders, ProRail en de bouwers Dura Vermeer en Mobilis.  
Het project is binnen de planning gerealiseerd, nog voor de start van de dienstregeling 2022, die half december 2021 inging. Dat is knap werk want de uitvoeringsperiode viel deels samen met de beperkingen van corona. 

Jullie mogen trots zijn op het resultaat. Dankzij jullie is het spoor weer aantrekkelijker, robuuster en veiliger. 
Alle treinreizigers hebben weer wat meer bewegingsvrijheid gekregen, en Geldermalsen heeft weer een echt monumentaal station, met meer uitstraling en nu zonder lelijke blikvanger! 
Dank jullie wel. 
 

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen