Hallo allemaal, goed dat jullie er zijn! Transportondernemers, bouwbedrijven, kennisinstellingen. Welkom!
Ik zag heel veel aanmeldingen. En dat is het mooie van wat we hier aan het doen zijn met DKTI. Laat ik het één keer voluit zeggen: Demonstratieregeling Klimaat Technologieën en Innovaties: daar gaat het om.
Mooi te zien dat het netwerk groeit.
Sinds de introductie in 2017 hebben we samen al 163 miljoen euro geïnvesteerd, in 76 projecten.
En ik ben daar trots op. Velen van jullie steken de nek uit.
Jullie vragen veel van planners, van chauffeurs. Jullie doen grote investeringen. Soms komen daar ook teleurstellingen bij.
Pionieren is vallen, opstaan en weer doorgaan.
Ik kwam een leuk artikel tegen over Ewan McGregor, de acteur van o.a. Star Wars.
Hij heeft een reis gemaakt van 21.000 kilometer, van het zuidelijkste puntje van Argentinië naar Californië. En hij deed dat op een… elektrische motor, een Harley-Davidson.
De acteur was laaiend enthousiast. Oké, hij miste het motorgeluid. Maar hij raakte niet uitgepraat over de snelle accelaratie.
Ik weet het: we hebben nog geen regeling voor motoren.. Maar ik zie het als bemoedigend signaal: als zelfs motorrijders ‘om’ zijn, dan komt het met de rest ook goed....
als zelfs motorrijders ‘om’ zijn, dan komt het met de rest ook goed....
Overigens zien we dat ook in de nieuwe cijfers van de EU: het marktaandeel van elektrische auto’s in de EU steeg vorig jaar tot 10%. In 2019 was dit nog 3%. Dat is een doorbraak!
Ik weet heel goed dat dit niet vanzelf gaat. Zeker niet met vrachtwagens en professioneel transport in het algemeen.
Een steun in de rug van de overheid is belangrijk om het transport te verduurzamen. In 2017 ging het via deze regeling om 32 miljoen euro, in 2019 om 34 miljoen.
En vandaag komt daar de 3e DKTI-ronde bij: ruim 36 miljoen euro – de grootste subsidiepot tot nu toe. Vanaf 23 maart kunnen er weer projecten worden ingediend.
In deze ronde is iets nieuws toegevoegd. Er bleek behoefte aan een categorie ‘Learning by Using’.
Rijden op elektriciteit en waterstof is écht anders en vraagt investeringen in kennis en kunde.
- Hoe zorg je dat je zo efficiënt mogelijk kunt tanken?
- Hoe zorg je dat de laadinfrastructuur op de juiste plek staat?
- Welke invloed heeft de buitentemperatuur op de accu?
Training en opleiding horen erbij. Ik hoop dat het veel nieuwe initiatieven losmaakt.
Nog één actualiteit.
Morgen onderteken ik met zo’n 20 gemeenten de Uitvoeringsagenda van het programma Zero-Emissie Stadslogistiek. We spreken af dat de stadslogistiek in 2025 emissieloos is.
Een spannende en ambitieuze afspraak.
Over pionieren gesproken.
Ideeën steken elkaar aan, net als elektrische vonken. We doen het met elkaar: bedrijven, kennisinstellingen en overheid samen.
Het is mooi om te zien dat ook steeds meer modaliteiten meedoen: niet alleen bestelbussen en vrachtwagens, maar ook OV-bussen, vaartuigen en veegmachines.
In Utrecht bijvoorbeeld worden de straten van de binnenstad sinds vorige week schoongemaakt met de eerste veegmachine op waterstof ter wereld.
Hier zijn dus niet alleen de straten schoon maar ook de lucht!
Een primeur die dankzij DKTI tot stand kwam.
Dit geeft maar aan: we zitten in de kopgroep. Door jullie pioniersmentaliteit haken steeds meer partijen aan en hopelijk volgt straks het peloton.
Goed voor de wereld, voor de uitstoot, maar ook voor de eigen portemonnee.
Uiteindelijk is zero-emissie goedkoper. Het transport van de toekomst is duurzaam en dan kun je er maar beter op tijd bij zijn.
Ik wil jullie daarvoor bedanken en ik hoop nog heel veel van jullie te horen.