Beste mensen,
Een fantastisch moment om hier, aan de rand van Nederland te zijn - waar het land stopt en het water begint. Het doet me denken aan een symposium over zeespiegelstijging waar ik een maand geleden sprak. Achter mij was een enorme foto van Nederland vanuit de ruimte te zien, een foto van André Kuipers.
Het liet in één oogopzicht zien hoe dicht water en land tegen elkaar aan liggen. Hoe kwetsbaar we zijn. En hoe essentieel jullie werk is.
Daarom ben ik hier graag om jullie te feliciteren met het resultaat. Vandaag kunt u met recht zeggen: de modernste dijk van Nederland ligt hier!
Twaalf kilometer bescherming.
Twaalf kilometer innovatie.
Twaalf kilometer oer-Nederlands vakmanschap.
We staan in een lange traditie. Dijken bouwen, dijken versterken doen we al sinds de middeleeuwen. Het heeft ons gemaakt tot wat we zijn: een zelfgemaakt land, met de reputatie van de veiligste delta ter wereld.
Vandaag markeren we in die eeuwenoude traditie een nieuwe stap.
U heeft hier de eerste dijk opgeleverd die versterkt is volgens de nieuwe normen van waterveiligheid.
De eerste 12 kilometer zitten erop. Nog ruim 1000 te gaan!
Doel is: in 2050 voor iedere Nederlander hetzelfde beschermingsniveau. De kans om te overlijden door een overstroming is niet groter dan 1 op 100.000 per jaar.
De urgentie is helder. De zeespiegel stijgt. We weten niet precies in welk tempo, maar we houden rekening met een halve meter verhoging in 2050.
Het is wel duidelijk dat we geen tijd te verliezen hebben. Zeker hier niet, in Groningen, waar bodemdaling en aardbevingen extra risico’s vormen.
Daarom zijn we hier begonnen met de algehele dijkversterking.
En vanwege de extra risico’s hebben we het project versneld uitgevoerd – in vijf in plaats van acht jaar. Bijzonder knap dat dit is gelukt!
We hebben het dus over een snelle dijk.
Maar dat niet alleen. Het is ook een slimme dijk. Een dijk die ons nieuwe gegevens oplevert over de effecten van golfslag en aardbevingen.
Al deze innovaties zijn de moderne vingers in de dijk
De enige dijk met zogeheten slimme brievenbussen.
Bij stormachtige wind slaat het water door de kleppen van deze openingen en met sensoren wordt dan de hoogte en kracht van de golfslag bepaald.
Gedurende twaalf jaar gaan we de golfslag meten zodat we weten of de dijk voldoende op hoogte is, of nog hoger moet worden.
Misschien weten we dit al eerder dan twaalf jaar, maar dát ligt aan de hoeveelheid storm.
Natuurlijk hoopt u hier op veel storm! Aan twaalf jaar windstilte hebben we in ieder geval niks!
Al deze innovaties zijn de moderne vingers in de dijk die zorgen voor de veiligheid van morgen.
Bijzonder is ook dat u met alle betrokkenen interessante extra’s heeft gecreëerd. Zoals een stadsstrand voor Delfzijl, een fietspad, maar ook een dubbele dijk.
Zeker die dubbele dijk vind ik een sterk voorbeeld van bouwen mét de natuur. Niet alleen omdat er nieuwe mogelijkheden ontstaan voor landbouw – de zeesla-boeren staan al te trappelen om hier te beginnen!
Maar ik begrijp ook dat de klei die hier ontstaat, later weer kan worden gebruikt voor dijkversterking.
Dit soort innovaties maken het werken met water razend interessant.
Ons land is dankzij jullie inzet – en ik noem vooral het waterschap Noorderzijlvest - weer een stuk veiliger voor het water.
De dijk is hier weer hoger, breder, sterker en slimmer.
Daarvoor zeg ik: hartelijk dank!