Dagelijks reizen we met z’n allen gemiddeld zo’n 13.000 keer de wereld rond. Voor studie, werk, ontspanning, ontmoetingen, en om goederen op tijd af te leveren.
We zijn graag mobiel en we zijn er goed in: Nederland is een land van logistiek en transport. Ook in 2050. Maar dan zonder uitstoot van CO2. Dat is de ambitie. En dat moet ook want het vervoer zorgt voor een kwart van de totale CO2 uitstoot van ons land.
Er is niet één oplossing. Er is een mix van maatregelen nodig:
Met de werkgevers en de OV-partijen zetten we bijvoorbeeld in op het verlagen van de uitstoot van het woon-werkverkeer. We trekken nog eens extra 75 miljoen uit voor het verbeteren van het fietsparkeren.
We schakelen over naar duurzame biobrandstoffen. Er rijden nog veel auto’s rond die afhankelijk zijn van brandstof; die gaan we verduurzamen. Ook waterstof krijgt een impuls.
We gaan onze steden op een duurzame manier bevoorraden, met de logistieke sector.
En we gaan onomkeerbare stappen zetten naar elektrisch vervoer. Elektrisch rijden wordt het nieuwe normaal. Dat doen we in zo’n tempo dat iedereen het mee kan maken.
Ten opzichte van het ontwerp-klimaatakkoord zit in het stimuleren van elektrisch vervoer de meeste aanpassingen. We willen vermijden dat wie de overstap nog niet kan maken daarvoor niet de rekening krijgt. En voor wie de overstap wil maken gaan we helpen om dit te doen.
We willen dat de elektrische auto op termijn voor iedereen aantrekkelijk en betaalbaar is. Daarom komt er meer nadruk op de tweedehandsmarkt. Er komt 100 miljoen voor onder andere het vergoeden van laadtegoed of een batterijgarantie. Hiermee komt een tweedehands elektrische auto sneller in beeld voor particulieren.
We blijven de zakelijke markt stimuleren. De leaseauto van nu is de tweedehandsauto van morgen. We gaan dit wel versoberen om oversubsidiëring te voorkomen.
De overgang naar elektrisch rijden betekent ook minder accijnsinkomsten. Daarom is op termijn een andere vormgeving van de autobelastingen onvermijdelijk. Anders gaat straks bijvoorbeeld een kleine groep diesselrijders betalen voor alle snelwegen in Nederland. Dat is oneerlijk. Dit kabinet neemt over zo’n nieuw systeem nog geen besluit. Maar we gaan wel verschillende varianten van betalen naar gebruik onderzoeken, voorbereidingen schetsen en waar mogelijk of nodig deze voorbereidingen treffen. We denken dat het kan worden ingevoerd per 2026. Daarom zetten we het huidige systeem door tot dat moment.
Afsluitend
Het is een brede opgave: mobiliteit is van iedereen en raakt iedereen. Ik ben dan ook heel blij met het brede draagvlak en de actieve bijdragen van de partijen aan de Mobiliteitstafel. Er is heel veel werk verzet!
Die inzet en betrokkenheid is en blijft ook cruciaal in de uitwerking van de besluiten die het kabinet nu neemt.
Er gebeurt al heel veel: we zijn koploper met elektrische auto’s en laadinfra, fietsland nummer één en onze logistieke sector is een van de meest innovatieve. En dat geeft vertrouwen in de opgave die voor ons ligt.