De projecten dragen bij aan het verduurzamen van transport. De Europese commissie had € 6,2 miljard beschikbaar in deze ronde van de Connecting Europe Facility (CEF). €3,6 miljard daarvan was bestemd voor projecten in West-Europa.
De Nederlandse projecten die een bijdrage krijgen zijn:
Rhombus UPSIDE II (upgrading haveninfrastructuur langs de Maas)- € 37.395.885
Project gericht op de uitvoering van studies en werkzaamheden voor de aanleg en verbetering van binnenhaveninfrastructuur in de binnenhavens van Stein, Roermond en twee locaties in Maastricht. (Indiener: provincie Limburg)
CP1 Deployment – Synchronised Modernisation of ATM- € 1.479.625
Europees project voor efficiëntere en duurzamere luchtverkeersbeheer (air traffic management). Het doel is om vertragingen en CO2- en geluidsemissies te verminderen; vliegtuigen in staat te stellen directere routes te vliegen; en de uitwisseling van luchtvaart- en vluchtinformatie te faciliteren. (Indieners: KLM en Schiphol)
European Sky Multilink ATN – validation SATCOM datalink system- € 1.186.787
Europees IT-project om het luchtverkeersbeheer verder te automatiseren. (Indiener: Transavia)
COMEX 2 – River Information Services Corridor Management 2- € 3.936.000
Projectinitiatief voor heel Europa voor de verdere ontwikkeling van rivierinformatiesystemen (informatie-uitwisseling over belangrijke factoren die van invloed zijn op de binnenvaart, zoals werkzaamheden of verkeer). Hierdoor zal de grensoverschrijdende binnenvaart op 5 TEN-T kernnetwerkcorridors worden bevorderd. (Indiener: Rijkswaterstaat)
Studie energiehaven IJmond- € 2.037.610
Studieproject ter voorbereiding van de bouw van een 580 meter lange kade bij IJmond die in de toekomst gebruikt zal worden voor het ontvangen, assembleren en onderhouden van offshore windonderdelen en turbines. (Indiener: Havenbedrijf Amsterdam)
Saneren spoorwegovergang Vierpaardjes in Venlo- € 9.045.338
In Venlo wordt een spoorwegovergang op de bestaande grensoverschrijdende spoorlijn tussen Venlo en Kaldenkirchen verwijderd. (Indiener: gemeente Venlo)
Studie Rail Gent-Terneuzen- € 2.133.084
Het betreft een studie voor de verdere ontwikkeling van de internationale spoorontsluiting in het havengebied van North Sea Port. Doel van de studie is de uitvoering en oplevering van de verplichte milieuonderzoeken, tracébesluitprocedure en vergunningaanvragen vanuit zowel Nederlandse als Belgische zijde. (Indiener: North Sea Port)
Programma Hoogfrequent Spoor Amsterdam Centraal Station- € 70.275.540
Capaciteitsversterking spoorinfrastructuur Amsterdam CS. (Indiener: ProRail)
Voor Nederland is verder belangrijk dat Duitsland geld krijgt om het spoor bij de grensovergang in Emmerich aan te pakken. De Betuweroute gaat daar de Nederlandse/ Duitse grens en zodra de Duitse aansluiting is verbeterd, kunnen er meer goederentreinen over de Betuweroute rijden. Duitsland krijgt bijna € 65 miljoen aan CEF gelden hiervoor.
Een groot deel van het beschikbare budget van € 6,2 miljard gaat naar 4 grensoverschrijdende projecten: de Brenner basistunnel voor een nieuwe spoorlijn door de Alpen, uitbreiding capaciteit van de spoorlijn Karlsruhe-Basel (onderdeel van spoorgoederencorridor Rhine Alpien die start vanuit Rotterdam), een nieuwe spoorlijn die de Baltische staten verbindt met de rest van de EU (Rail Baltica) en de Seine-Scheldeverbinding die Noord-Frankrijk met de Schelde en de Rijn verbindt.
Voor meer informatie:
Projecten luchtvaart en maritiem
woordvoerder Richard Funnekotter
+31 (0)6 83 98 55 30
richard.funnekotter@minienw.nl
Projecten Spoor
woordvoerder Susanne Uilenbroek
+31 (0)6 21610127
susanne.uilenbroek@minienw.nl