Per 1 april zijn de CCR-documenten geldig binnen de gehele Europese Unie.
Wat verandert er precies per 1 april?
Het CCR had altijd al opleidingseisen en bemanningsvoorschriften voor scheepvaartpersoneel, maar per 1 april wordt dit reglement gelijkgetrokken met de Europese Richtlijn Beroepskwalificaties voor de Binnenvaart. In deze richtlijn staat aan welke kwalificatie-eisen bemanningsleden moeten voldoen.
Bemanningsleden van een binnenvaartschip dienen een dienstboekje te hebben om aan te tonen dat ze gekwalificeerd zijn om als bemanningslid mee te varen op een schip in een bepaalde functie. Hierin wordt een kwalificatiecertificaat opgenomen als een bemanningslid kan aantonen een bepaalde opleiding te hebben afgerond. Het nieuwe RSP schrijft hiervoor een nieuw model dienstboekje voor.
Door het gelijktrekken van de eisen van de Richtlijn met de eisen van het CCR, zijn de CCR-documenten nu geldig binnen de gehele Europese Unie.
Nieuwe dienstboekjes
De dienstboekjes worden uitgegeven door de Stichting Afvalstoffen en Vaarbewijzen Binnenvaart (SAB). Voordat het nieuwe dienstboekje mag worden afgegeven moet het bemanningslid eerst medisch gekeurd zijn. Een deksman moet daarnaast de voorgeschreven veiligheidstraining hebben gevolgd. Deze veiligheidstraining dient te zijn erkend door het CBR.
Na 1 april worden de oude dienstboekjes niet meer uitgegeven.