Tot en met 5 februari 2023 kunt u online reageren op alle onderdelen van de regeling. Het ministerie weegt de ontvangen reacties bij het vaststellen van de definitieve regeling. Dat gebeurt in het eerste kwartaal van 2023. Daarna start Rijkswaterstaat met de uitvoering van het gevelisolatieonderzoek om te bepalen waar extra isolatie nodig is. Bewoners en eigenaren van woningen die voor het onderzoek in aanmerking komen, krijgen naar verwachting deze zomer een brief van Rijkswaterstaat.
De regeling in het kort
Het doel van de regeling is om maatregelen te treffen zodat woningen beter geluid kunnen tegenhouden. Bijvoorbeeld door het afdichten van kieren, het plaatsen van dikkere of dubbele ruiten of verbetering van de dakisolatie. Daardoor zullen bewoners in huis minder last hebben van vliegtuiglawaai. De regeling is bedoeld voor woningen die niet geïsoleerd zijn tijdens eerdere geluidsisolatieregelingen. En die zich bevinden in de omgeving van Schiphol op plekken waar het vliegtuiglawaai het grootst is; de zogenaamde geluidcontour van 60 db Lden. Een geluidcontour is een zone rond het vliegveld waar tijdens een langere periode een bepaalde hoeveelheid geluid is. Om dat te berekenen wordt een Europese maat gebruikt, de Lden.
Andere maatregelen over geluidsoverlast te verminderen
Het kabinet werkt aan een aanpak om geluidoverlast in de omgeving van Schiphol te verminderen. Zo komen er nieuwe regels voor vliegtuiggeluid. Ook kijken we naar maatregelen om de gevolgen van vliegtuiggeluid aan te pakken, zoals nieuwe manieren van bouwen om geluidsoverlast rondom luchthavens te verminderen. Een belangrijke stap is al genomen: in juni 2022 heeft het kabinet besloten om het aantal vluchten terug te brengen naar maximaal 440.000.
Meer informatie vindt u op luchtvaartindetoekomst.nl.