Niet alleen 27 overheden zijn hierin vertegenwoordigd, maar ook de spoorsector en de Europese Commissie. Vandaag is hun voortgangsrapport gepresenteerd aan de Europese Transportministers.
Kaartverkoop
Een belangrijke knelpunt dat de deelnemers aan het platform constateren, is de kaartverkoop voor internationale treinreizen. Zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk om via de website van een Nederlandse vervoerder een treinreis naar Barcelona te boeken. Alle deelnemers zijn het er over eens dat dat geregeld moet worden. Door data te delen en samen te werken met reisbureaus moet de kaartverkoop binnen twee jaar al sterk zijn verbeterd.
Europees spoornetwerk
Voor de middellange termijn wordt er verder gewerkt aan de ontwikkeling van het Europese spoornetwerk en wordt er gekeken welke investeringen of aanpassingen nodig zijn. De proef met de nachttrein naar Wenen is een voorbeeld van de uitbreiding van het netwerk.
Daarnaast kijkt het platform ook of de huidige regels moeten worden aangepast om het aanbieden van internationale treinreizen makkelijker te maken.
Europese agenda
De Europese Unie heeft met de Green Deal een ambitieus plan gepresenteerd om de economie duurzamer te maken, vervuiling tegen te gaan en de biodiversiteit te herstellen. Treinreizen is een logisch onderdeel van dit plan. De EU heeft dit jaar niet voor niets heeft uitgeroepen tot het European Year of Rail. De Europese Commissie zal later dit jaar een actieplan voor personenvervoer per spoor publiceren en wil ervoor zorgen dat er voor 2030 15 pilotprojecten voor nieuwe internationale treindiensten worden gestart.