Spreektekst minister Tieman opening A16

06-10-2025

'Met de aanleg van de A16 Rotterdam helpen we de regio en heel Nederland echt vooruit. Het is één van de ontbrekende puzzelstukken in ons hoofdwegennet die we hard nodig hebben.' Aldus minister Tieman bij opening A16 op 30 september 2025

Beste mensen,
Van harte welkom bij dit bijzondere moment. Het is voor mij een grote eer om als minister – EN als inwoner van Rotterdam - met jullie de opening te vieren van de A16 Rotterdam. Een project waar al sinds de jaren 60 over wordt gesproken, waar twintig jaar geleden de eerste planstudie voor werd gemaakt, en waar de afgelopen zes jaar keihard aan is gewerkt. 

Jullie hebben daar allemaal een rol in gespeeld: natuurlijk de uitvoerders van Rijkswaterstaat en aannemer De Groene Boog, de bestuurders uit de regio met wie intensief is samengewerkt, en met alle bewoners uit de regio die hebben meegedacht, meegewerkt en ook hebben geleden onder het project. Laat ik dat meteen benoemen. 
Want ja, het is een bijzonder project met enorme betekenis voor de regio en voor ons land. Maar er zit ook een keerzijde aan. 
De aanleg van een snelweg betekent ook dat je ingrijpt in een omgeving waar mensen al jarenlang wonen en waar ze aan gehecht zijn. Dat is nogal wat. 
Bovendien zitten mensen jarenlang in de herrie en overlast – zeker de bewoners van de Rottekade en de bewoners aan de rand van het Lage Bergse Bos, mevrouw Overes weet er volgens mij alles van. Daar moeten we altijd rekening mee houden en mogen we nooit aan voorbijgaan. 

We doen het wel ergens voor. Met de aanleg van de A16 Rotterdam helpen we de regio en heel Nederland echt vooruit. Het is één van de ontbrekende puzzelstukken in ons hoofdwegennet die we hard nodig hebben. Zeker hier, in deze regio. 
We hebben het over het kloppend hart van de economie, met veel dynamiek, veel verkeer van en naar Rotterdam. Dat vraagt ruimte om te kunnen bewegen. Die ruimte wordt nu vergroot met deze mijlpaal in onze fileaanpak.

Heel concreet pakken we een top-3 van de beruchte file-top van ons land aan: de A13, A16 en A20 staan al jarenlang hoog op die lijst. 
De nieuwe A16 Rotterdam zorgt ook voor een betere doorstroming op de lokale wegen, denk alleen al aan de beruchte Molenlaan.

Ik zei het al: ik sta hier niet alleen als minister maar ook als inwoner van Rotterdam, en als weggebruiker. 
Vanuit mijn huis in centrum Rotterdam naar Den Haag is het meest logisch om de A13 te nemen. Maar ik zal mijn chauffeur vragen of hij maandag 27 oktober de A16 Rotterdam wil nemen. Zodat ik jullie werk kan bewonderen!  
Ik heb met veel respect gehoord, gelezen en gezien hoe de aanleg is uitgevoerd. U mag er op z’n Rotterdams gezegd ‘groos’ op zijn! Het zegt veel over het vakmanschap!

Ga er maar aan staan: we hebben het over 11 kilometer snelweg. Maar wel in het meest dichtbevolkte en intensief gebruikte gebieden van de wereld. 
Het is een hinkstapsprong, over en onder water – De Rotte en Bleiswijkse Vaart, over het spoor – er zijn 3 spoorkruisingen, door het bos – Het Lage Bergse Bos, en er wordt steeds gebouwd langs een publieke tribune, want iedereen kijkt mee, denkt mee en vindt er iets van. 

Het is een project met veel verhalen, technisch zeer uitdagend. 

  • Alleen al de 2,2 kilometer tunnel onder De Rotte is uniek. De 54 verschillende systemen zijn allemaal energieneutraal door een zonnepark en twee enorme batterijen. Een wereldprimeur! Het is de eerste energie-neutrale snelweg met tunnel!
  • Ook de fly-over bij het Terbergseplein is een verhaal apart. Hier is 400 meter wegdek over de bestaande wegen geschoven, met de snelheid 2,5 meter per uur. Het verkeer ging intussen gewoon door. 
  • Er is ook zoveel mogelijk emissieloos gebouwd, met elektrische machines. 

En er is meegedacht door inwoners. Dit heeft daadwerkelijk geleid tot aanpassingen. De oorspronkelijke open tunnel door het Lage Bergse Bos werd een half-verdiepte afgesloten tunnel. 
    Over recreatie gesproken: er is ook ruim 30 kilometer aan fietspaden aangelegd – ik denk dat een wielrenliefhebber als Wilfried de Jong dit als muziek in de oren klinkt! 

Ik sluit af. 
Nog een paar weken geduld, dan krijgt ons land weer meer ruimte op de weg. Met de A16 Rotterdam gaan we erop vooruit. Eerder deden we dat al een eind verderop met de A24, de Blankenburgtunnel. 
De grootste aanleg-projecten in deze regio zijn nu afgerond. Klaar zijn we niet. 
De komende jaren ligt het accent op instandhouding, op onderhoud dus. Komend jaar de Papendrechtsebrug, de brug over de Noord, met de Spijkenissebrug zijn we nu bezig. En niet te vergeten de Van Brienenoordbrug vanaf 2029. We blijven bouwen aan de toekomst. En we blijven jullie vakmanschap nodig hebben. 
Rest mij iedereen die heeft bijgedragen aan de A16 Rotterdam enorm te bedanken voor de inzet. 
Bouwers voor hun vakmanschap, bestuurders voor de uitstekende samenwerking, de omwonenden en de bedrijven voor hun geduld. 
Als ik kijk naar de manier waarop we dit hebben gedaan: met oog voor innovaties, voor duurzaamheid en voor samenwerking is dit echt een voorbeeld-project voor grote infra-projecten. 
Ik eindig met mijn eigen ‘six word story’: onwijs veel geluk met de A16!


 

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

 

Nieuws IenW

Welkom bij het nieuwsplatform van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Hier vind je persberichten, toespraken en optredens.

Volg ons via


        Logo Facebook

 

 

Cookie-instellingen