Aartsen: "Zelfrijdend openbaar vervoer biedt de kans om bussen te laten rijden op plekken waar nu te weinig openbaar vervoer is. Denk aan het platteland, bedrijventerreinen en regio’s zonder spoorverbinding. Als we het slim en verantwoord inzetten, maken we mobiliteit écht voor iedereen bereikbaar. Dan moet de overheid niet belemmerend werken, maar juist voorop durven lopen."
De pilots zijn bedoeld om praktijkervaring op te doen met technologie, veiligheid, regelgeving en gebruikerservaring. Samenwerking met regionale overheden, kennisinstellingen, vervoerders en het bedrijfsleven speelt hierin een belangrijke rol.
Europese samenwerking en economische kansen
De aankondiging komt op een moment waarop Europa volgens Aartsen snel moet schakelen om concurrerend te blijven in de wereldwijde mobiliteitssector. Ook bondskanselier Friedrich Merz stipte dit aan tijdens zijn openingsspeech van de IAA Mobility.
Op de beurs sprak Aartsen met belangrijke spelers als het gaat om zelfrijdend vervoer: BMW, Mercedes en Volkswagen. De komende maanden zal de staatssecretaris in gesprek gaan met relevante partners om de pilots verder vorm te geven en snel van start te kunnen gaan. Hij nodigt partijen die deze innovaties verder kunnen brengen uit om hieraan bij te dragen.
NL Mobility Paviljoen: De Innovaties van Nederland op IAA MOBILITY 2025
Ook het Nederlands bedrijfsleven is op de IAA MOBILITY goed vertegenwoordigd met het NL Mobility Paviljoen. Dit paviljoen, georganiseerd door de Rai Vereniging en ondersteund door de Nederlandse overheid, biedt een platform voor Nederlandse bedrijven die vooroplopen in duurzame mobiliteit, technologische innovaties en slimme mobiliteitsoplossingen.